A vállalkozásfejlesztés eszközeit elengedhetetlen ismerned és alkalmaznod, ha az a célod, hogy a céged fejlődjön, növekedjen stagnálás vagy regresszió helyett. Ezek az eszközök természetesen sokfélék lehetnek, és hogy melyik vállalatnál mely „recept” fog leginkább működni, az számos tényezőtől függ – például, hogy milyen iparágban tevékenykedik, kik alkotják a célcsoportját stb. Ebben a cikkben a vállalkozásfejlesztés azon eszközeit szedtük össze, amelyek a legtöbb cég számára hasznosak és hatékonyak lehetnek.
Gyakran látni olyan vállalatokat, amelyek a kezdeti sikerek után egyszer csak megtorpannak, és ahelyett, hogy tovább növekednének, hosszú ideig stagnálnak – sőt, akár visszaesést is tapasztalnak.
A másik gyakori probléma, amikor túl gyorsan következik be erőteljes növekedés, fejlődés, és a cég nem tud ezzel lépést tartani, alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez és a növekvő igényekhez.
A megoldás ilyenkor is a tudatos vállalkozásfejlesztésben rejlik – ha ismerjük ennek módszereit és eszközeit, hatékonyan tudunk védekezni a negatív tendenciák ellen.
Mit takar a vállalkozásfejlesztés?
A vállalkozásfejlesztés tulajdonképpen egy folyamat, amely számos olyan tevékenységet foglal magában, amelyeknek a célja az, hogy a cég fejlődjön, növekedjen.
Vállalatonként nagyon eltérő lehet, hogy mi okozza a stagnálást vagy a regressziót. Míg egyes cégeknél a marketing stratégia hiánya (vagy hiányosságai) áll a háttérben, addig másutt nem elég hatékony a működés, esetleg elavult eszközöket és rendszereket használnak, amelyek kerékkötői a növekedésnek.
Az alábbiakban néhány tipp segítségével megpróbálunk segíteni, hogy beazonosítsd – vagy még idejében észrevedd, és elkerüld a lehetséges problémákat, és tudd, milyen eszközöket vethetsz be a vállalkozásfejlesztés érdekében.
Piackutatás
Ahhoz, hogy a cégedet növekedési pályára tudd állítani, elengedhetetlen, hogy alaposan ismerd a piacot, amelyen a termékeiddel vagy a szolgáltatásaiddal jelen vagy.
Ha nem vagy tisztában azzal, hogy ott milyen pozíciót töltesz be, kik versenyeznek még veled a vásárlókért, illetve, ha nem tudod, kik alkotják a célcsoportodat, akiknek el akarsz adni valamit, akkor aligha fogsz üzleti sikereket elérni.
A versenytársak és a célcsoport alapos ismerete ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a további lépéseket – mint például a marketing stratégia kialakítása – tudatosan tedd meg, ne pedig vaktában próbálj lövöldözni!
Célcsoportelemzés
Nemcsak, hogy nehéz, hanem lehetetlen elérni, megszólítani és megnyerni a potenciális vásárlókat, ha csak homályos elképzeléseid vannak arról, hogy kik ők.
Minél több információval rendelkezel a célcsoportról, annál hatékonyabban tudod összeállítani azt a marketing stratégiát, amellyel valóban eljutsz hozzájuk, és el tudod nyerni a bizalmukat és a szimpátiájukat – melynek végeredményeként jó eséllyel vásárolni fognak tőled.
A legalapvetőbb demográfiai adatokon túlmenően fontos tudnod róluk, hogy milyen az anyagi helyzetük, az iskolai végzettségük, milyen médiafogyasztási és vásárlási szokásaik vannak, mely kommunikációs csatornákon vannak jelen, milyen problémákat igyekeznek megoldani, milyen vágyaik vannak, mi érdekli őket stb.
Ehhez saját csatornáid és a social media oldalak statisztikáit és analitikáit is megnézheted, illetve felépíthetsz egy buyer personát is, aki az ideális (és átlagos) vásárlódat formálja meg.
Úgy is mondhatjuk, hogy egy fiktív ügyfélkarakter, akinek a tulajdonságait precízen összegyűjtitek, megismeritek, és ezáltal lehetőségetek nyílik személyre szabott üzenetekkel, az általa preferált csatornákon megszólítani.
Versenytárs-elemzés
A célcsoport alapos és átfogó ismerete mellett legalább ilyen fontos, hogy ismerd a konkurenciát.
Ebben segít a versenytárs-elemzés is, hiszen általa megismered a konkurens cégek termékeit és szolgáltatásait, az általuk alkalmazott marketing eszközöket és stratégiát, erősségeiket és gyengeségeiket, a piacon elfoglalt pozíciójukat stb.
Versenytársak alatt azokat a piaci szereplőket értjük, akik ugyanazt a piaci rést akarják betömni, mint te, ugyanazok a céljaik és ugyanannak a célcsoportnak a megnyeréséért fáradoznak.
Ahhoz, hogy ezeket a vállalatokat le tudd győzni a vásárlókért és a piaci pozícióért folytatott versenyben, elengedhetetlen, hogy ismerd őket – minél alaposabban!
Ha például szeretnél panziót nyitni Nyíregyházán, tudnod kell, milyen más panziók vannak a városban vagy a városrészben – milyen szolgáltatásaik vannak, van-e valami specifikumuk, milyenek az áraik stb.
Lehet, hogy már azzal le tudod körözni majd őket, hogy kutyabarát lesz a panziód, vagy olyan wellness szolgáltatásokat is kínálsz, amelyeket ők nem tudnak biztosítani.
De fontos, hogy ne csak a konkrét termékeket és szolgáltatásokat figyeld meg, hanem az adott cég kommunikációját, tartalomstratégiáját, vagyis minden olyan eszközüket és módszerüket, amelyeket a potenciális vásárlók megnyerése érdekében alkalmaznak.
Azok a jó gyakorlatok, amelyeket a konkurenciától ellesel, követendő példaként szolgálhatnak számodra, míg mások gyengeségeinek megismerése arra mutathat rá, hogy mely területen kell megerősödnöd, ha magad mögé akarod utasítani őket.
Hatékonyság és vállalkozásfejlesztés
A nem vagy nem elég hatékony munkavégzés bizony nagyon durván vissza tudja fogni a fejlődést, így a vállalkozásfejlesztés eszközei közül az egyik legfontosabb a hatékonyság növelése.
Természetesen nem arról van szó, hogy teljesítménybért vagy normát kellene bevezetned, akár egy termelőüzemben, hanem sokkal inkább a különböző pozíciókban tevékenykedő munkatársak teljesítményének és munkamódszereinek a megvizsgálásáról és optimalizálásáról.
Sokszor a közvetlen munkahelyi vezetőknek sem tűnik fel azonnal, de óriási különbségek lehetnek az egyes kollégák leterheltségében.
Míg az egyik túlterhelt, és erején felül teljesít mindennap, addig a másik tele van üresjárattal és szabad kapacitással.
Az ilyen aránytalanságok több szempontból is kártékonyak – a kizsigerelt kollégák kiéghetnek, elhagyhatják a céget, illetve belső feszültségek is kialakulhatnak a nem egyenlő leterheltség miatt.
A másik gyakori probléma, ami szintén akadályozhatja egy cég növekedését, a vezető pozícióban lévő személyek munkamegosztáshoz való, nem megfelelő attitűdje.
Mire gondolunk? Arra, hogy sok vezető nem akar / nem mer feladatot átadni a kollégáinak.
Ez fakadhat abból, hogy az illető bizalmatlan – úgy véli, az a biztos, amit ő maga megcsinál, de oka lehet az is, hogy úgy érzi, vezetőként mindenhez értenie kell.
Ezek nem reális elvárások – senki nem érthet mindenhez, és nem tolható minden probléma és felelősség egyetlen emberre.
Ezért, ha vezető vagy, érdemes átgondolnod, milyen feladatokat tudsz a kollégáidnak delegálni.
Ezáltal fókuszáltabban és nyugodtabban tudsz majd működni, és nem aprózod el az energiádat!
Amennyiben elavult szoftvereket és régi, korszerűtlen eszközöket használsz, az is visszavetheti céged fejlődését!
Ugyanez a helyzet a kollégáid szakmai tudásával – ahhoz, hogy a vállalatod növekedni tudjon, néha nem árt egy kis frissítés.
A hatékonyság növelésének szintén fontos eszköze az automatizálás. Az olyan feladatokat és folyamatokat érdemes automatizálni, amelyek relatíve sok időt és energiát vesznek el a kollégáktól, és rendszeresen ismétlődnek.
Ilyenek lehetnek például az e-mail-sablonok, de bevezethetsz időpontfoglaló rendszert is. Ezek ugyan néhány perces műveletektől szabadítják meg a cégedet, ám ha ezek a feladatok sokszor ismétlődnek, a „sok kicsi sokra megy” elv alapján érezhető mértékben csökkenthetik a kollégáid napi terheit.
Növelheti a hatékonyságot az is, ha egy dashboard kerül elhelyezésre az irodában. Ez egy vezetői műszerfal, amellyel különféle kimutatások oszthatók meg a cég működésével kapcsolatban, és amely segíthet a teljesítmény és a hatékonyság további növelésében.
Titka abban rejlik, hogy motiválóan hat a kollégákra, ha látják az elért eredményeket (főleg, ha azok fejlődésről tanúskodnak).
Így mindig tudjátok, mely területeken hasítotok leginkább, és melyek azok a folyamatok, amelyeken még kicsit turbóznotok kell.
A dashboard abban is segíthet, hogy az ügyfelekben, partnerekben, támogatókban bizalmat ébressz a céged iránt, hiszen az objektív számadatok sosem hazudnak, és ha fejlődést jeleznek, az jó hatással lesz a céged megítélésére.
Marketing stratégia
A marketing tevékenység az elmúlt évek, évtizedek során jelentősen átalakult, és még mindig folyamatosan formálódik, hiszen a világban is minden változik, és a marketingnek alkalmazkodnia kell az új körülményekhez, igényekhez, trendekhez.
A potenciális vásárlók és a piaci pozíció megszerzésének ma a leghatékonyabb módja a vásárlók bizalmának és szimpátiájának a megszerzése.
Míg régen az erőszakos, vásárlásra buzdító reklámok és a tolakodó utcai plakátok voltak a marketing legbiztosabb eszközei, ma az online marketing világában előtérbe került a tartalomgyártás – a vásárlók elismerésének, bizalmának megnyerése releváns, hasznos információk átadásával.
Természetesen a tartalommarketing is igazodik az aktuális trendekhez és elvárásokhoz, a médiafogyasztási szokásokhoz stb.
Ma például a videó készítés és a podcast a legnagyobb divat, ezekre van a legnagyobb kereslet médiafogyasztói oldalról, így ezek számítanak a legerősebb marketing eszközöknek is.
Aki ma el akarja érni a célcsoportját, az elsősorban nem névjegykártyákat nyomtat, és nem agresszív reklámokkal bombázza a potenciális vevőket, hanem YouTube-csatornát indít vagy podcasteket kezd el készíteni.
A tartalomgyártás mellett érdemes nagy hangsúlyt fektetned a SEO-ra, avagy a keresőoptimalizálásra is, amellyel ma már egyre több marketing ügynökség foglalkozik magas szinten.
A hitelesség növelése is fontos feladat, és egyik legalapvetőbb célja lehet a marketing tevékenységednek.
Akkor tud a márkád erősödni, ha hitelessé tudsz válni a célcsoport szemében – ha látják, hogy valóban értesz ahhoz, amivel foglalkozol, eredményeket érsz el a területeden, és ki tud alakulni bennük a bizalom irányodba.
A hitelesség növelésében segíthetnek a minőségi kontentek, a referenciáid és parntereid bemutatása a felületeiden, illetve a sajtómegjelenéseid is.
Mindenképp érdemes megvizsgálnod, hogy a marketing tevékenységed, eszközeid megfelelnek-e a mai kor elvárásainak, mert, ha esetleg leragadtál idejétmúlt módszereknél, akkor az erősen visszavetheti a vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos eredményeidet.
Visszajelzések monitorozása
Nagyon sokat lehet tanulni a különféle visszajelzésekből – legyen szó partnerektől, befektetőktől vagy éppen ügyfelektől érkező véleményekről.
Fontos ezeket mindig nyomon követni, és átgondolni!
Kiváló lehetőséget adnak erre a social media felületek, ahol lecsekkolhatod a posztjaid alá érkező kommenteket, vagy megnézheted, mit írnak rólad a Google Cégemen!
A visszajelzések felhívhatják a figyelmedet arra, hogy melyek a leggyengébb területeid, amelyeken még dolgozni, optimalizálni kell, ugyanakkor a sikerek és elismerések megerősíthetnek abban, hogy jó úton haladsz, és további motivációt adhatnak a munka folytatásához.
borítókép: NordWood Themes // Unsplash