Átgondolt és tudatosan felépített marketing stratégia nélkül a vakszerencsére bízod céged fejlődését. Ez az az összetevő, amely egyetlen vállalkozás „receptjéből” sem hiányozhat, hiszen, ha nem alkalmazod a megfelelő marketing eszközöket a megfelelő helyeken és időben, aligha lesznek vásárlóid. Ha pedig nincs vásárló, nincs bevétel, sem fejlődés. Ebben a cikkben azokat a lépéseket és kézzelfogható, konkrét tanácsokat szedtük össze, amelyek bármely kisvállalkozás számára hasznosak lehetnek.
Mi az a marketing stratégia?
A marketing stratégia egy vállalat vagy szervezet tervezett és szervezett módszereinek összességét jelenti, amelyeket annak érdekében alkalmaznak, hogy elérjék üzleti céljaikat, növeljék ismertségüket, illetve a sikeres konverzióik számát.
Egy marketing stratégia általában több különböző marketing eszközt foglal magában, például piackutatást, a célcsoport meghatározását, a digitális és hagyományos marketingeszközök megfelelő kombinációját.
Az már természetesen minden esetben egyéni, hogy egy az adott cég számára melyek lesznek a leghatékonyabb marketing eszközök, amelyekkel a legrövidebb idő alatt, a lehető legkisebb (energia)befektetéssel éri el céljait.
Számít a piaci környezet, az iparág, de figyelembe kell venni marketing stratégia létrehozásánál a potenciális vásárlók viselkedését, a versenytársak által alkalmazott stratégiát – és még számos egyéb szempontot.
A jól kidolgozott marketing stratégia lehetővé teszi a vállalat számára, hogy hosszú távon fenntartható versenyelőnyt alakítson ki a piacon, ami segíthet megőrizni és növelni a vállalat piaci részesedését és nyereségességét.
Miért fontos a marketing stratégia a vállalkozásod számára?
Az első és legfontosabb, hogy a marketing stratégia lehetővé teszi a tudatos működést – azt, hogy ne „vaktában lövöldözz”, hanem például ismerd alaposan a célcsoportodat, amelynek az igényeit ki szeretnéd elégíteni, és megfelelő képed legyen a konkurens vállalatok tevékenységéről, helyzetéről, eredményeiről, marketing eszközeiről – hiszen ahhoz, hogy lekörözd őket, tudnod kell, ők mit és hogyan csinálnak.
Ha már csak ezt a két lépést megtetted, vagyis pontosan behatároltad a célközönségedet (megtudtad, kik ők, a demográfiai alapadatokon kívül mi jellemző rájuk, milyen médiafogyasztási és vásárlási szokásaik vannak, milyen problémákkal küzdenek stb.), illetve túl vagy a versenytárs-elemzésen (tudod, mely csatornákon, milyen eszközökkel próbálják elérni a potenciális vevőket, milyen áraik vannak, milyen kampányokat futtatnak stb.), sokkal precízebben tervezheted a további folyamataidat.
A megfelelő marketing csatornák kiválasztásának például előfeltétele, hogy tudd, a célcsoportod mely felületeken van jelen.
Az eredményeid méréséhez, monitorozásához is jó, ha tisztában vagy a konkurencia teljesítményével.
A marketing stratégia tehát pontosan megjelöli az egyes lépéseket és részfeladatokat, amelyeken végighaladva jóval nagyobb eséllyel és / vagy gyorsabban éred el üzleti céljaidat.
Ezek egy marketing stratégia kialakításának legfontosabb lépései
Ha még nem készítettél marketing stratégiát, vagy próbálkoztál már vele, de nem bizonyult elég hatékonynak, akkor az alábbi minta segítségével hozzáláthatsz egy működő terv kidolgozásához.
Ismerd meg a célcsoportodat – ebben segít a buyer persona
A célcsoport ismerete – ahogy már korábban is szó volt róla – elengedhetetlen ahhoz, hogy egy cég tudatosan tudjon előrehaladni az üzleti sikerek felé vezető úton.
Minél jobban ismered a célcsoportodat, akiknek el szeretnéd adni a termékeidet vagy a szolgáltatásaidat, annál pontosabban tudod megválasztani a számukra megfelelő marketing eszközöket, a csatornákat, amelyeken eléred őket, illetve a nekik szóló üzeneted tartalmát és stílusát is így tudod a célszegmensre szabni.
A buyer persona egy fontos eszköze a célcsoport meghatározásának. Egészen pontosan abban segít, hogy be tudd azonosítani az elképzelt, ideális vásárlódat, le tudd írni a tulajdonságait, ami majd a célzott, hatékony kommunikáció alapfeltétele lesz.
A buyer persona nem a célcsoport szinonimája, nem is egy kategória, hanem fiktív ügyfélkarakter, amelynek felépítésénél és jellemzésénél nem állhatsz meg a legalapvetőbb, általános információknál.
Például annyi infó, hogy az illető 25 és 40 év közötti, fővárosi férfi, közel sem elégséges.
Egy buyer personának konkrét neve, demográfiai adatai, hobbijai, céljai, félelmei, értékrendje, munkahelye van. Utóbbiról tudjuk a cég méretét, az iparágat, amelyben tevékenykedik.
Tudjuk továbbá, hogy milyen kommunikációs platformokon van jelen, milyen blogokat olvas, hol és milyen gyakran vásárol, milyen információk alapján hozza meg a vásárlással kapcsolatos döntéseit – és még hosszan folytathatnánk a felsorolást.
Ha kész a buyer persona, a róla összegyűjtött infók alapján meg tudod tervezni, hogy hogyan érheted el, miként célszerű megszólítani, és hogyan tudod segíteni problémái megoldásában.
Leírod azt, is, hogy milyen csatornánkon van jelen, milyen blogokat olvas, milyen gyakorisággal és milyen értékben vásárol, hol tájékozódik, és milyen információk alapján dönt a vásárlásait illetően. Majd felállítasz egy stratégiát az elérésére, a megszólítására, valamint a problémái megoldására.
Akár több buyer personát is létrehozhatsz egy célcsoporthoz. Felépítésükhöz már meglévő, valós ügyfelek profiljai alapján is gyűjthetsz infókat, de használhatod a YouTube, a Google Analytics, a közösségi média oldalak vagy akár a saját csatornáid statisztikai adatait is, illetve a versenytárs-elemzés során kapott információkat is.
Ha kellő mértékben megismerted az ideális vásárlódat, könnyebben el tudod nyerni a bizalmát és a szimpátiáját, hiszen a kommunikációdat az ő igényeire tudod szabni.
Például tudsz majd olyan tartalmakat gyártani, amelyek azt az érzést keltik a potenciális vevőidben, hogy ez épp nekik szól, az ő problémáikra kínál megoldást.
Ha ezt sikerül elérni, jó eséllyel vásárolni is fognak tőled a jövőben.
Végezz versenytárs-elemzést!
A versenytárs-elemzés a marketing stratégia összeállításának elengedhetetlen és egyik legelső lépése, hiszen ahhoz, hogy le tudd körözni a konkurenciát, tudnod kell, hogy milyen piaci helyzetük, milyen erősségeik és gyengeségeik vannak – és úgy általában: mit és hogyan tesznek ők azért, hogy a potenciális vásárlók őket válasszák.
Nagyon hasznos és fontos, hogy ismerd azokat a cégeket, akikkel versenyzel ugyanazon piaci hely megszerzéséért, illetve ugyanannak a célcsoportnak a megnyeréséért.
Ha például Kaposváron szeretnél egy cukrászdát nyitni, akkor fontos, hogy tudd, milyen más cukrászdák vannak a városban / a városrészben, milyen a kínálatuk, specializálódtak-e valamire (pl. gluténmentes termékekre, házias jellegű desszertekre), esetleg mi hiányzik a kínálatukból (pl. cukormentes sütik, menyasszonyi torták stb.), melyek a legnépszerűbb termékeik, milyen a kommunikációjuk, milyen akcióik vannak
Esetek, amikor érdemes versenytárs-elemzést végezni
- A piacra való belépés előtt
A versenytársak felmérésével következtetni tudsz arra, hogy milyen fizetőképes keresletre számíthatsz, illetve a megfelelő információk birtokában el ki tudod találni, mivel vihetsz a piacra valami egyedit, különlegest, amivel magadhoz tudod csábítani a célcsoportot, hogy téged válasszanak a konkurencia helyett.
Ezen felül az árak meghatározásánál is jól jöhet, ha képben vagy a versenytársak árait illetően, illetve marketing stratégiád számos más elemét is befolyásolhatják a versenytárs-elemzés során szerzett információk.
- Ha új terméket vagy szolgáltatást vezetsz be
Új termék vagy szolgáltatás bevezetésénél szintén fontos a versenytársak kínálatának felmérése, tekintettel a helyettesítő termékekre is.
Továbbá érdemes lecsekkolnod az adott cég vagy cégek sales és marketing tevékenységét, információkat szerezni termékeik vagy szolgáltatásaik népszerűségéről.
Ma már lehetőséged van az online térben megnézni, milyen visszajelzések érkeznek egy vállalatról vagy az adott termékről, szolgáltatásról – milyen előnyöket emelnek ki, milyen gyengeségeket fogalmaznak meg stb., hiszen ezekből az infókból is profitálhatsz.
- Toborzásnál
A konkurens cégek employer branding tevékenysége is fontos információkat adhat számodra, hiszen láthatod például, hogy milyen munkáltatói ígéretekkel igyekeznek magukhoz csábítani az álláskeresőket, és milyen eszközökkel biztosítják meglévő kollégáik hosszú távú elköteleződését, hol hirdetnek stb.
- A marketing stratégia megtervezése előtt
A versenytársak marketing tevékenységének megfigyelése segíthet eldönteni, hogy melyek lesznek azok a marketing eszközök és csatornák, amelyek segítenek elérni, megszólítani és megnyerni a potenciális vásárlókat.
Az is fontos infó lehet, hogy mely platformokon nincs jelen, mely eszközöket nem veti be a siker érdekében, hiszen elképzelhető, hogy pont egy plusz csatorna vagy egy általuk nem használt marketinges „szuperfegyver” segítségével tudod majd őket lekörözni.
Ezen felül hasznos megvizsgálni a versenytársak keresőoptimalizálási tevékenységét, hogy alkalmaznak-e PPC-t, milyen kontenteket preferálnak a tartalommarketingen belül, vagy hogy milyen a linképítési stratégiájuk.
Az ideális marketing csatornák kiválasztása
Ha túlvagy már a célcsoport alapos megismerésén, és esetleg van egy vagy több buyer personád is, akkor pontosan tudod, hogy a potenciális vásárlóid mely online felületeken vannak jelen, vagyis ki tudod választani azokat a csatornákat, amelyeken el tudod küldeni nekik az üzeneteidet.
Ha a célcsoportod a közösségi médiában aktív inkább, akkor nyilvánvaló, hogy neked is a Facebookon és az Instán kell megosztanod elsősorban a legfontosabb gondolataidat, újdonságaidat, akcióidat, iparágad eseményeit, az új blogcikkekről is célszerű itt hírt adni, sőt legújabb podcast adásaid vagy YouTube-videóid linkjét is elhelyezheted a posztokban.
Amennyiben a TikTokon és a YouTube-on mozognak inkább potenciális vevőid, akkor – ha még nem tetted – érdemes TikTok-, illetve YouTube-csatorna indításba is belevágnod, és a videós kontentekre helyezni a hangsúlyt.
Bármilyen csatornát is preferáljon a célcsoportod, neked ott mindenképpen jelen kell lenned, hiszen hiába készítesz számukra tökéletesen személyre szabott üzeneteket, ha azok nem jutnak el hozzájuk.
Ha az 50-60 éves korosztályt akarod megszólítani, hiába nyomod a videókat a TikTokon – őket nagyobb eséllyel fogod a Facebookon elérni, míg a TikTokot jellemzően inkább a fiatalabbak használják.
Az online marketing csatornákon pedig több dolgot is tehetsz azért, hogy forgalmat generálj, és népszerűbbé tedd őket – például növelheted az organikus megkeresések számát SEO-val, azaz keresőoptimalizálással, a PPC hirdetéseknek köszönhetően pedig a fizetett, Google lista élén található helyeken jelenhetsz meg.
Alkalmazz tartalommarketinget!
A tartalommarketing lényeg, hogy különféle kontentek készítésével és megosztásával igyekszel elérni az üzleti céljaidat, amelyek az alábbiak lehetnek: a márkaismertség növelése, a márkahűség javítása, a márka-ügyfél kapcsolat erősítése vagy például a profitnövelés.
A minőségi, releváns információkat tartalmazó kontentek révén ugyanis könnyedén el tudod nyerni a potenciális vásárlók szimpátiáját, bizalmát, lojalitását, hiszen a tartalmakkal segíted őket – számukra fontos kérdéseket válaszolsz meg, vagy megoldást kínálsz valamely problémájukra.
Emiatt a vásárlók előnyben részesítik azokat a cégeket, amelyek hasznos tartalmat nyújtanak.
Ma már ráadásul nemcsak maguk a vásárlások zajlanak jelentős arányban digitális platformokon, hanem az azt megelőző tájékozódás, információ szerzés is.
Így a tartalommarketing gyakorlatilag abban segít, hogy a cégek és a potenciális vásárlók „találkozzanak” az online térben, kapcsolatba tudjanak lépni egymással – és végül megtörténhessen az adott termék vagy szolgáltatás eladása / megvásárlása.
A tartalommarketing további előnyei:
- növeli a márka iránti bizalmat
- segítségével a cég többet tudhat meg célcsoportjairól
- pozitív hatása hosszú távú
- szakértői státuszt épít
- költséghatékony
- növeli a webhely forgalmát
- pozitív SEO hatásai vannak.
Arra minden esetben ügyelj, hogy csak és kizárólag professzionális minőségű kontenteket használj marketing céljaid elérésére!
A silány vagy igénytelen tartalmak kifejezetten árthatnak a céged megítélésének, ezért mindig törekedj a lehető legmagasabb minőségre!
Szintén lényeges a konzisztencia, vagyis, hogy a tartalmaid, illetve a kommunikációd stílusa mindig, minden platformon egységes legyen, passzoljon a már felépített brandedhez!
Mérd az eredményeket, és optimalizálj!
A marketing eredményeidet legmegbízhatóbb módon akkor tudod mérni, ha konkrét számadatokat veszel alapul.
Ebben néhány szoftver a segítségedre lehet, így a Google Analytics, a Google Search Console, az Adobe Analytics, a Hootsuite vagy a GTMetrix!
Alkalmazhatsz KPI mutatókat is (magyarul: „kulcsfontosságú teljesítménymutatókat”). Ezek olyan teljesítményjelzők vagy mérőszámok, amelyek segítenek megérteni, hogy jó úton halad-e a vállalkozásod a kitűzött célok felé, illetve felhívják a figyelmet arra, hogy mely folyamatok esetében van szükség optimalizálásra az eredményesebb működés érdekében.
KPI mutató nagyon sok minden lehet, de az alábbiakban találsz néhány általános példát:
- hírlevélre feliratkozók száma,
- weboldalra látogatók száma,
- egy adott időszakra vetített árbevétel,
- konverziós ráta,
- SEO tevékenység esetén a találati listán elért helyezések,
- új ügyfelek száma egy adott időintervallumon belül,
- backlinkek száma,
- ügyfél-elégedettségi index,
- az árrugalmasság stb.
Bevetheted emellett az A/B tesztelés módszerét is a weboldaladon. Ennek lényege, hogy valamely folyamat egy bizonyos elemének két változatát teszed próbára, és megnézed, melyik teljesít jobban.
Pl. elkészíted ugyanazt a Facebook-hirdetést kétféle képi anyaggal, és megnézed, melyikre kattintanak rá többen.
A/B tesztelésnél a két verziót mindig párhuzamosan futtatod, így a tesztelés végén egyértelműen el tudod dönteni, melyik segít jobban céljaid elérésében.
Szakértők bevonása
Egy cég alapvető, legfontosabb tevékenységei mellett sokszor jut elég idő és kapacitás a marketing tevékenységre.
Ez teljesen érthető, hiszen egy átlagos vállalatnál számos folyamat fut mindig egyszerre, és marketing feladatokat nem lehet egy kávészünetben „letudni”, hiszen – mint említettük – a minőség, a tudatosság és a profizmus elengedhetetlen a versenytársak lekörözéséhez.
Marketing stratégia nélkül viszont a véletlenekre bízod céged fejlődését. Hiába vagy nagyon profi az iparágadban, hiába képviselnek magas minőséget a termékeid vagy a szolgáltatásaid – ha nem tudnak rólad az emberek, vagy ha nem megfelelő a kommunikációd, nem fogod tudni rávenni őket, hogy téged válasszanak a konkurens cégek helyett.
Ezért, ha úgy érzed, nincs időd és kapacitásod célcsoportkutatással, tartalomgyártással, SEO-val és az összes többi, fent leírt feladattal foglalkozni, dönthetsz a kiszervezett marketing mellett is.
Ha átadod a feladatot egy rutinos marketing ügynökségnek, nemcsak a marketing stratégia összeállítását, hanem akár annak komplett megvalósítását is levehetik a válladról, és professzionális minőségben valósítják meg az elképzeléseidet.
Akárhogy döntesz, érdemes belevágni a marketing stratégia felépítésébe és megvalósításába, hogy a lehető leghamarabb, a lehető legkevesebb energia ráfordításával elérhesd a kitűzött céljaidat.